بیمه های عمر، شاید اسمی که به تازگی شنیده باشید، اما سابقه ی نسبتا طولانی دارند. آیا شما به بیمه عمر نیاز دارید؟قطعا اگر شما توانایی پرداخت حق بیمه را دارید فکر بدی نیست ولی بیاید یک بررسی کنیم. بازاریابان بیمه به شما میگویند
، با پرداخت حق بیمه، علاوه بیمه ها حادثه مانند حادثه مسکن، پس از 30 سال شما با پرداخت مبلغ کمی، مبلغ بسیار زیاد 1 میلیارد تومان خواهید گرفت. اما قسمتی که به شما گفته نمیشود. شما بر روی تقریبا نیمی از پول خود سود خواهید گرفت و نیمه دیگر را به جهت دریافت حق بیمه های (حوادث و بیماری خاص...) پرداخت میکنید. نکته دیگر، گاهی از مواقع سود پرداختی به این نیمه ی پول شما کمتر از سودهای فعلی بانکیست! بدین معنی که اگر همین پول را در بانک قرار دهید پس از 30 سال، به جای 1 میلیارد، بیش از 2 میلیارد دریافت میکنید! نکته دیگر، اگرچه شما مبلغ کمی هر ماه پرداخت میکنید ولی ایا پس از 30 سال، ارزش 1 میلیارد تومان همین ارزش فعلیست ؟ یا بسیار کم ارزش تر است؟
شما خدمتی را می شناسید که در ازای ان بیش از 50 درصد کمسیون به فروشنده پرداخت شود!
شرکت های بیمه در پوشش بازاریابی شبکه ای
اگرچه فروش شبکه ایی و هرمی بیمه ممنوع است ولی این روزها در پوشش روش های مختلف نظیر بازاریابی چند سطحی بیمه های عمر فروش های خوبی را به صورت هرمی تجربه میکنند
توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید.
این مقاله را از مشرق نیوز به خوانید:
فرزندان گلدکوئست در شرکتهای بیمه
گوشهای از این شهر کسب و کاری غیر قانونی رونق گرفته و هر روز جیب جوانان را با روشی متفاوت خالی میکند. بیمه عمر آخرین سوژه برای کلاهبرداری گلدکوئستی در ایران است.
سرآغاز حضور و رشد فعالیت جدی هرمیها در ایران به ماجرای «پنتاگونا» در سال ۱۳۷۶ برمیگردد. در این شیوه هرمی هر شخص با ورود به سیستم و واریز کردن یک مبلغ مشخص بهحساب شرکت و دریافت یک برگ کاغذ، عضو شبکه شده و با دعوت از دیگران برای عضویت در هرم، زیرمجموعههای خودش را زیاد میکرد.
ماجرای بازاریابی شبکهای
گلدکوئست جمع شد ولی کسب و کار گلدکوئستی نه تنها جمع نشد بلکه سر و شکلی قانونی هم به خود گرفت. «بازاریابی شبکهای» اسم شیکتر همان شرکتهای هرمی بود که با همان سبک شرکتهای گلدکوئستی به کسب و کار مشغول شدند. اما دیگر خبری از سکههای ارزان قیمت و پلاک و... نبود، حالا پای کالا به میان آمده بود که مشکل قانونی کسب و کار هرمی توجیه شود.
سال 91 قانون 11 مادهای کسب و کار شبکهای رونق گرفت. وزارت بازرگانی با این استدلال که فعالیت رو به تزاید بازاریابی شبکهای به مثابه پدیدهای نوین در چرخه دادوستد و نظام توزیع کالا، ضرورت ساماندهی و نظارت و قانونمند کردن آن را ایجاب میکند، دستورالعمل مقررات ناظر بر نحوه تأسیس، فعالیت و نظارت بر شرکتهای بازاریابی شبکهای را صادر کرد. اما در این قانون آنچه مسلم است محدود بودن کسب و کارهای شبکهای به عرضه و فروش کالاست و ارائه خدمات را به عنوان یک کسب و کار شبکهای به رسمیت نمیشناسد.
ساختاری قمارگونه با کسب سود افراد بالادستی
زمانی که این شرکتها به صورت لایهای عمل میکنند باید سود حاصل از فروش هر کالایی را بسیار بالاتر از آنچه معقول است در نظر بگیرند تا بتوانند سودهای وعده داده شده به بازاریاب و شاخههای بالاتر را تأمین کنند یا از کیفیت آن کالا بکاهند تا قیمت تمام شده برای خودشان کاهش پیدا کند و در واقع اینطور عمل کردن با ساختاری قمار گونه برای کسب سود افراد بالادستی طراحی شده است.
چه کالاهایی قابل عرضه در بازاریابی شبکهای است؟
طبق اطلاعات موجود در پایگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست گروههای کالایی قابل عرضه توسط شرکتهای بازاریابی شبکهای شامل: گروه مواد غذایی حیوانی و نباتی خام و فرآوری شده، مواد شیمیایی، محصولات و مواد آرایشی و بهداشتی، شوینده و پاککننده، محصولات پلاستیکی، لاستیکی (کائوچویی) و چرمی، محصولات نساجی، کفپوش و فرش، لوازم خانگی، دستگاههای ضبط و پخش صوت و تصویر و دستگاههای مخابراتی، وسایل نقلیه سبک، عینک، عکاسی و سینماتوگرافی، ساعت، نوشت افزار و صنایع دستی میشود. تا کنون 20 شرکت مخصوص بازاریابی شبکهای فعالیت خود را بهصورت رسمی آغاز کردهاند که در سایت وزارتخانه میتوان از اطلاعات آن استفاده کرد.
بیمههای عمر برای چه کسانی است؟
بیمه عمر یک زمان بوی سرمایهداری میداد و مخصوص عدهای خاص بود که با پول زیاد بخشی از آینده خود را میتوانستند تضمین کنند، آنهایی که هشتشان گرو 9 نبود و با باقی پس اندازشان یک آینده مطمئنتر برای خود رقم میزنند، اما حالا گویا ماجرای بیمههای عمر به کلی فرق کرده است. جوانان بیکار که امروز با مشکل بیکاری و مشکلات اقتصادی دستوپنجه گرم میکنند، اصلیترین مشتری بیمههای عمر شدهاند! برخی شرکتهای رسمی بیمه بعد از ساعت اداری جوانان را به برخی شعبات خاص فرا میخوانند تا بتوانند از طریق جذب آنان بیمههای خود را به فروش برساند.
اینجا دیگر هیچ فرقی با گلدکوئست و باقی پروژههای بدنام ندارد، فقط فرقش این است که اینجا یک شرکت بیمه رسمی است که القصه خوشنام است و مشکلی برای برخورد قانونی ندارد.
دوست داری مشغول به کاری باشی که هم به فامیل، دوستان و مردم شهرت خدمت کنی و هم پول پارو کنی؟ اگر بتوانی فامیل و بازاریابی شبکهای هر روز در حال گستردگی بیشتری است و امروز حتی بعضی از شرکتهای بیمه نیز از این روش استفاده میکنند.
علی میگوید: خودم 40 هزار تومان را پرداخت کردم ولی دلم نیامد به دیگران بگویم بیایید بیمه عمر بخرید! چون دیگران به تو اعتماد میکنند. من در شرکتهای گلدکوئستی هم رفته بودم، هیچ تفاوتی در شرح ماجرا میان بیمه عمر و گلدکوئستیها نیست. کسی هم که ما را معرفی کرده بود، بعداً گفت که هنوز پولی که به او وعده کردهاند را نپرداختند. اما بیمهنامه رسمی به شما میدهند که در برگههای رسمی مهر بیمه و نمایندگی و... هست.
او در رابطه با برخوردهای بعدی مسوولین بیمه میگوید: «وعده پرداخت پول میدادند که بعد از چندماه پورسانتها را پرداخت میکنیم و ادعا میکردند کارشان قانونی است ولی خبری از پول نبود.»
چندی پیش آقای علی تقوی مدیر کل بخش مبارزه با شرکتهای هرمی وزارت اطلاعات شیوههای جدید کلاهبرداری توسط شرکتهای هرمی را تشریح کرد. شرکتهای هرمی هر روز لباس تازهای میپوشند. از روش تازه برای کلاهبرداری استفاده میکنند. برخی هرمیها تحتعنوان بیمه عمر و خودرو اقدام به عضوگیری و پرداخت پورسانت میکردند، از این شرکت بیمه موضوع استعلام شد که توسط این شرکت موضوع تکذیب شد. افراد سودجو، از اعضای خود میخواستند تا اقدام به فروش بیمهنامه کنند و این بدون هماهنگی با شرکت بیمه مذکور بود.
با یکی از مدیران این بیمه تماس میگیریم. مدیری که با علی در ارتباط است و ما را به او معرفی میکند. آقای «ع» بعد از معرفی واسطه ماجرای کسب و کار بیمه خودشان را شرح میدهد: «هر فرد در کنار خودش دستکم 500 نفر را میشناسد که ممکن است به بیمه عمر نیاز داشته باشند و اگر بتواند این 500 نفر را برای بستن قرارداد بیمه عمر ترغیب کند، سود خوبی نصیب او خواهد شد. با معرفی یکی دو نفر هم نمیتوان به این کار چشم دوخت. چون اینجا ما حقوق ثابت نداریم و صرفاً پورسانت پرداخت میکنیم. اینجا آدمهایی هستند که بعد از 3 ماه از شروع کارشان ماهی 7 میلیون تومان درآمد دارند که این هم به تلاش خودتان مربوط میشود.»
گویا واژه «بازاریابی شبکهای» هم به تدریج در حال بدنام شدن است. وقتی اسم آن را میآوریم آقای مدیر خیلی تند واکنش نشان میدهد که: «ما بازاریابی شبکهای نیستیم چون نمایندگی رسمی فروش بیمه محسوب میشویم و شما بر اساس تلاش خودتان پول بهدست میآورید، به این شکل که تا پنج سال هرمقدار پول از سوی مشتری شما به حساب بیمه ریخته شود، 20 درصدش را به شما میدهیم.»