پروجکشن مپینگ ، واقعیت افزوده ، ویدئو مپینگ

پروجکشن مپینگ Projection mapping که با نام های ویدئو مپینگ video mapping و واقعیت افزوده spatial augmented reality ، یک تکنولوژی برای پروجکشن کردن (تصویر کردن) اشیا (اغلب تصاویر نامنظم) بر روی سطح می باشد.
این اشیا ممکن است مناظر صنعتی، مانند ساختمان ها، اشیاء کوچک محیط داخلی و یا مراحل تئاتر باشند با استفاده از نرم افزارهای ویژه ایی، اشیا دو بعدی یا سه بعدی در برنامه به صورت فضایی در می آید، که در واقع در محیط واقعی تصویر می شوند (واقعیت افزوده فضایی). نرم افزار می تواند با پروژکتوشن مپینگ برای ایجاد تصویر مطلوب بر روی سطح شی در تعامل باشد.

این تکنولوژی می تواند به طور یکسان به خدمت تبلیغات و هنر دراید، در این تکلنولژی می توانید ابعاد اضافی ، توهم نوری، مفهوم حرکتی و .. بر روی اشیا استاتیک ایجاد کنید! ویدئوها و تصویرسازی ها اغلب با ترکیب صدا همراه می گردند تا یک روایت صوتی و تصویری را تداعی کنند.

با پروجکشن مپینگ متفاوت دیده شوید

طراحی و اجرای پروژه های مپینگ

تاریخچه پروجکشن مپینگ

اگرچه تکنولوژی پروجکشن مپینگ Projection mapping جدید می باشد، با این حال قدمت این روش به اواخر دهه 60 میلادی بر می گردد. در ان هنگام ویدئو مپینگ، واقعیت افزوده و لامپ سایه زن shader lamps مطرح شدند. یکی از اولین نمایش های پروژکشن سه بعدی در سال 1969 هنگامی که دیزنی لند، Haunted Mansion را افتتاح کرد عرضه شد. اولین بار مفهوم پروجکشن مپینگ به صورت اکادمیک توسط دانشگاه کارولینا در دهه 90 میلادی مطرح شد. هنگامی که محققان بر روی پروژه ایی تحت عنوان Office of the Future to connect offices کار می کردند. از سال 2001، هنرمندان بیشتری بر روی پروژکشن مپینگ کار کردند و گروهی از محققان ماکروسافت شروع به کار روی فناوری های پیشرفته پروژکشن کار کردند. فیلم روبه روتاریخچه ویدئو مپینگ و پروژکشن مپینگ را نشان می دهد.

روش های مپینگ پروجکشن و ویدئو پروژکشن

ابتدا تصویر یا ویدئو پروجکت (project) می شود. سپس، هر ویدئو روی سطح انتخاب شد تصویر می گردد، در روش دیگیر، طرح سه بعدی بر روی چارچوب انتخاب شده ماسک و تصویر می گردد. گام بعدی تعریف ماسک "masking" می باشد. که به مهنی تعریف یک قالب شفاف بر روی شکل به صورت دقیق بر روی سازه و یا فضای مورد نظر است. در مپینگ 3 بعدی، مختصات نقاط جهت تعریف شی بر پروجکتور مورد نیاز است ، مختصات کارتزین xyz نقاط، مشخصات لنز پروجکتور جهت مجازی سازی صحنه مورد نیاز است. یک ابزار مفید جهت انجام این کار blam است (این ابزار بر روی گیت هاب به صورت سورس باز و رایگان موجود است). این افزونه متن باز مناسب برای میکس کردن 3D's با انیمیشن 3 بعدی مناسب است. تنظیمات مربوط برای کالیبره کردن جسم و صحنه مجازی معمولا به صورت دستی مورد نیاز است. پروژکتورهای بزرگ با 20 هزار لومن یا بیشتر برای پروجکشن های بزرگ نظیر برج ها و مپینگ بر روی سطوح بسیار بزرگ مورد نیاز است، اگرچه برای سطوح کوچک تعداد کمتری لومن مورد نیاز است. یک پروژکتور 2200 لومن برای تصویرسازی در محیطهای داخلی با نور یا نورهای کمتر (در حد روشنایی سالن تئاتر) در اغلب موارد کافی می باشد.
نرم افزارهای ویدئو مپینگ نظیر MadMapper, Qlab, Troixatronix's Isadora, FaçadeSignage و VPT در دسترس هستند. (ویدئوی نرم افزار FaçadeSignage را در ادامه مشاهده کنید.)

جهت خرید نرم افزارهای اورجینال سه بعدی سازی و 3d مپینگ هر یک از شرکت های نرم افزاری تماس بگیرید 03136500538-03132244251 نسخه های دمو و تریال این نرم افزارها را می توانید به صورت رایگان دریافت کنید.

نرم افزارهای اورجینال مپینگ

اگرچه هنرمندان خلاق از نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ، افترافکت، blender blam و دیگر پکیج ها نیز می توانند استفاده کنند. فریم ورک های نرم افزاری نظیر MPM (multi projector mapper) در این میان مطرح می باشند. پروژکشن مپینگ در چهار بخش دسته بندی می گردد:

VJ'ing or VeeJay-ing (video Jockeying) : مورد استفاده در صحنه های زنده (اغلب همراه با موزیک) به صورت دینامیک، صحنه های کنترل شده به همراه ویدئوهای از قبل برنامه ریزی شده و ترکیب افکت ها

Theatrical تئاتری : که در آن پروجکشن بر روی صحنه ها به همراه حرکت های در صحنه ها ... در تعامل با یکدیگر هستند.

استاتیک / تعاملی Static/Interactive : در این روش تصویر بر روی یک سطح تصویر و به صورت یک حلقه تکرار شونده اجرا می گردد.

ویدئو video : یک طرح طولانی مدت که به صورت تعاملی نمی باشد از ابتدا تا انتها پخش می گردد.

پروژکشن مپینگ برای محصولات، تبلیغات و هنر

پروجکشن مپینگ اولین بار توسط کمپین های تبلیغاتی و ویدئویی گروه موزیک guerrilla مطرح گردید. کمپانی های بزرگی نظیر نوکیا، سامسونگ، یونیلور، بانک های بزرگ، BMW ... از تکنلوژی های ویدئو پروجکشن برای ساخت کمپین های تبلیغاتی محصولات خود به صورت انبوه در شهرهای بزرگ دنیا استفاده کرده اند. این شرکت های بزرگ معمولا از تکنولوژی مپینگ برای تصویر سازی بر روی صحنه ها بر روی ساختمان ها استفاده می کنند. پروجکشن مپینگ می تواند به صورت تعاملی interactive نیز صورت بگیرد، مانند تبلیغات نوکیا مپ که در آن پروجکشن حرکت های مردم را تقلید می کرد. در فستیوال های هنری نیز پروژکشن مپینگ به صورت تعاملی بسیار استفاده شده است. یکی از استفاده های جالب از این تکنولوژی مپینگ و پروژکشن 3 بعدی برای ایجاد حس عمق در بازی پینبال بود. در رقص های موزیکال EDM، این تکنولوژی با تلفیق موزیک و همگام سازی با آن سرعت در حال افزایش است. اگرچه معمولا پروژکشن های معمولی استفاده می گردد، گاهی مواقع هنرمندان طرح های 3d برای تصویر کردن استفاده می کنند. هنرمندان ممکن است به عنوان یک فرم آونگارد برای بیان این تکنولوژی که طرح های 3 بعدی خود را تصویر می سازد برای ارتباط با مخاطبان به عنوان راه جدید ارتباطی استفاده کنند.
در حال حاضر استفاده از این تکلنولوژی در کمپانی های تبلیغاتی و هنری روز به روز در حال افزایش است.

پروجکشن مپینگ خارجی

پیاده سازی مپینگ در فضاهای خارجی و بزرگ، به طور مثال سطوج ساختمان ها، فضاهای باز

جهت برآورد هزینه و مشاوره تماس بگیرید

03136500538 03132244251

پروجکشن مپینگ داخلی

پیاده سازی ، طراحی و اجرای مپینگ های داخلی بر روی سطوح نظیر سالن ها، محصولات و محیط های بسته با نور متوسط

تکنولوژی ها و استراتژی های جدید تبلیغات را 
هر شنبه ساعت 9 درون ایمیل خود دریافت کنید

تماس با ما

کانون تبلیغاتی بانواز

A ایران، اصفهان، چهارباغ
مجتمع چهارباغ، طبقه 2، واحد 2

T031-36500538

T031-32244251